miarangsjo

Hej mitt vinterland här kommer jag...

Fattar inte att jag blir så förvånad varje gång naturen växlar årstid. Hinner väl inte med riktigt. I min hjärna var det nyss sommar och så tittar man ut och det är snöstorm. Löjligt chockad över detta känner jag mig. Det är ju november och då pendlar det ju oftast mellan höst och vinter. Likadant varje år. Kanske därför jag älskar Sverige. Det händer alltid något nytt liksom idag var det nya SNÖSTORM. Vi stannade inomhus hela förmiddagen. Hade tänkt att åka på familjecafé, men kände att jag inte ville ge mig ut på småvägarna på slätten.

Istället blev det att vara hemma över lunch och barnen sov som vanligt i sina vagnar utomhus, dock mer inpackade än vanligt. Vera har varit riktigt trotsig när det gäller att sova middag, men nu två dagar i rad har hon nästan bett om att få sova och knappt krånglat alls vid påklädning.

Under tiden barnen sov passade jag på att spackla och måla kring nya fönstret på övervåningen.
Jag satte barnen direkt i bilen efter de sovit och så for vi in till motala och mormor Ines. Eller ja for och for, sniglade oss fram i drivorna. Hade fått order från Johan att inte köra fortare än 70 km/h och inte göra hastiga inbromsningar på grund av de nya vinterdäcken. Väglaget tillät en hastighet på 50-60 km/h och några snabba inbromsningar var det inte tal om. Det var riktigt trevligt hos mormor och det gick bra med barnen. Mamma var med och hjälpte mig för det finns mycket i det hemmet som en tvååring kan plocka med.

Hem gick det om möjligt ännu saktare och vid österstad hade det drivat igen ordentligt. Upplevde att en mötande bil fick släpp precis framför oss och kände själv hur hjulen gled. Det var läskigt, men vi lyckades båda få styr på bilarna. Såg en buss som glidit ner med bakänden i diket och höll på att bärgas. Vurpade själv vid ingången här när jag hastigt skulle springa ut och kolla Stina som sov i bilen (får skylla mig själv som bara dragit på mig ett par tofflor). Så det är halt och nattens kyla förvärrar halkan. Så kör försiktigt!! 





Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: