miarangsjo

Hur gick det med köpstoppet?

Hur gick det med köpstoppet?
För ett år sedan bestämde jag mig för att vi skulle ha köpstopp i familjen. Det har gått bra, men jag har fått fila lite på reglerna faktiskt. Svårast var presenter och julklappar, alla uppskattar inte begagnade saker. Stina fyllde 2 år ganska snart efter att köpstoppet av nya grejer dragit igång. Hon fick en trehjuling som vi köpte begagnat av en kompis. Sen slog vi in Veras bondgård som stått på garderoben ett tag och så fick hon en tavla som jag broderat. I mars fyllde barnens kusin Vilgot år och han fick blingokläder, halvbegagnade som jag köpt av faster Elisabeth som hon haft på visningar. I april hade jag blingoparty här och då lätta jag köpstoppreglerna lite och tillät ekologiska kläder.Så jag har under året köpt en del blingokläder. Till Veras födelsedag blev det faktiskt lite nya kläder köpta på maxi, ett nagellack och ett par skor, så där tappa jag det lite. Hände väl också under semestern att vi lätta på stoppet och köpte en målarbok till Vera att ha i husvagnen. Mamma fick ett rabarberblad i betong som jag gjort. Typiskt att man kommer på att rabarberblad blir så fina i betong precis i slutet på rabarbersäsongen. Så blev det dags för julklapp på jobbet och då virkade jag snöstjärnor. I julklapp fick barnen saker som jag hittat på tradera och på loppis.I december renoverade vi ett rum på övervåningen till tvrum och då inhandlades mycket nytt, färg, tapeter och hyllor. Till Veras rum köpte vi gardiner och en lampa.Vera blev bjuden på ett kalas under året och det kändes svårt att handla begagnat till så det fick bli ritpapper och tuschpennor.
 
Så sammanfattningsvis så hade man kunnat vara betydligt hårdare med köpstoppet än vad vi varit, men det har hela tiden funnits en tanke när man handlat om man verkligen behöver det man stoppar i kundkorgen och jag har frågat mig själv om det inte går att köpa begagnat istället. Den tanken vill jag bära med mig även nästa år fast jag inte tänker ha nåt uttalat köpstopp. Till jul fick jag även min familj att handla begagnat till julklappsspelet så de fick också upp ögonen för att mycket finns att handla begagnat. Man behöver bara planera och vara ute i god tid.
 
Men i januari ska jag köpa mig ett par nya jeans, de jag har håller knappt ihop längre....
 
Funderar på vad jag ska hitta på nästa år... har fått fb-stopp som tips, men jag vet inte man missar ju alla debatter om rasism, pepparkaksgubbar, disney m.m. Nejvars ärligt så känns fb lite jobbigt just nu med alla debatter, all reklam, alla goda gärningar för att få så många gilla som möjligt.
Det jag missar är kontakten med släkten och vänner långt bort. Får tänka lite mer på detta...
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: